Verandering.

Wat is er, nu ruim 2 jaar na onze emigratie, zoal veranderd in mijn leven? Wat heeft t met moimij persoonlijk nou eigenlijk gedaan? Best veel. Buiten de verandering van omgeving, cultuur en taal (duh) ben ik ook veranderd. Ik was in Nederland een snel geïrriteerd, eigenlijk altijd boos mens. Liep voor mijn gevoel altijd op mijn tenen. Rusteloos, zoekende naar antwoorden op  vragen die nooit beantwoord konden worden. Een groot schuldgevoel mee dragende over dingen die gebeurd waren, en die niet veranderden door mijn schuldgevoel. Frustrerend. Door te emigreren, is er afstand gekomen, letterlijk en figuurlijk. Afstand van het verleden, van het te dicht op mensen en hun problemen die me meezogen in hun misère. Afstand van de negatieve gedachten die ik vaak had, het wantrouwen in de mensen. Hier ben ik tot rust gekomen, kan weer genieten van mijn kinderen, van simpele dingen. Ik kan weer vertrouwen en me open stellen, de muur die jaren om me heen zat is langzaam aan het afbrokkelen. Ik kan adem halen, zo voelt het. Het loslaten van het verleden en dingen die je niet kunt veranderen doet dat met je. Het was geen makkelijk proces,  weer willen voelen gaat gepaard met heel veel emoties, is heel zwaar. En dan moet je nog leren uiten… positieve gevoelens, complimentjes, liefde. Wat is het eigenlijk veel gemakkelijker negatief te zijn, hard, gevoelloos. Nu weet ik dat je er zoveel voor terug krijgt als je kunt geven. Ik ben er nog lang niet hoor, val af en toe nog wel eens terug, zeker als er erg veel drukte om me heen is geweest maar het gaat steeds beter, ook het omgaan met situaties waar ik vroeger van uit mijn panty kon schieten, ik relativeer en bedenk dan dat t morgen weer over is. Ik laat me ook niet meer meezuigen in verhalen die ik ongevraagd te horen krijg.  Ik leg t naast me neer, niet omdat het me niets doet, maar omdat ik er niets aan kan veranderen, ieder maakt zijn/haar eigen keuzes. Loslaten dus, leven en laten leven. Ik maak me ook totaal niet meer druk wat anderen van mij denken, doe lekker mijn ding. Wil ik zingen dan zing ik, wil ik dansen dan dans ik, wil ik huilen dan huil ik, ben ik vrolijk dan lach ik. Denk maar wat je wilt, ik leef niet voor een ander maar voor mijn gezin en mezelf. Ik voel me veel vrijer, veel gelukkiger. Door het loslaten van ervaringen, gedachten en personen heb ik mijn eigenwaarde weer ontdekt. Door mezelf te vergeven heb ik mezelf weer een toekomst gegeven. Door het niet meer te wachten op vergeving door anderen is mijn leven weer van mij. Ik kan het iedereen aanraden.

Was mijn emigratie dan een vlucht? Tuurlijk. Dat is een emigratie altijd. De één vlucht voor het klimaat, de ander voor het ruimtegebrek, de politiek, een betere toekomst of de cultuur. Ik deed het voor al die redenen en vond nog veel meer dan ik zocht.

Ik vond mezelf.

15 thoughts on “Verandering.

  1. Hoi Elly, heerlijk om te lezen dat je je draai daar gevonden hebt. Een echte doorzetster ben je… petje af 🙂
    Ik wens je heel veel goeds, nu en in de toekomst, daar in het mooie zuiden van Frankrijk. Lieve groet, Cilia

  2. Wat goed om te lezen,dat je de rust en het plezier in het leven hebt gevonden.
    Genieten van de kleine dingen, daar gaat het om !! Groetjes, Monique
    P.s. Heb laatst je tajinerecept met abrikozen gemaakt. Zalig!!

  3. wat vang je je gevoelens prachtig in woorden!! Dat boek moet er echt komen hoor!! Geïllustreerd met door jou gemaakte mooie foto’s. Ik zie het helemaal voor me….:-)

  4. Net bezig om oude blogs op te ruimen en stuitte op Café au lait. Meteen doorgeklikt en nu lees ik je weer sinds lange tijd.
    Wat een mooi verhaal en je ziet er ook goed uit, Frans bijna. Ik vind het heel fijn voor je dat je het zo naar je zin hebt. Geniet van alles!

    Hermine

Reactie? Graag!

