Terugblik

DSC08062

Op de foto een taart. De verjaardagstaart van dochter Dèmi die 10 dagen geleden alweer haar 10e verjaardag mocht vieren. Dit symboliseert tevens ons 2 jarig jubileum hier in Frankrijk want op 25 augustus 2012 arriveerden wij hier aan het begin van ons emigratie avontuur. Twee jaar geleden alweer… Het lijkt al zoveel langer geleden! Vandaag zijn de scholen weer begonnen de “rentree” zoals ze dat in Frankrijk zo mooi zeggen. Het huis is ongewoon stil en leeg, het is even wennen weer na ruim 8 weken kinderen, gasten en visite. Dèmi is de enige die nog naar de dorsschool gaat, Zoë is voor t eerst naar het middelbare in Carcassonne en ook Joëlle begint een nieuwe opleiding op een horeca school. Spannend allemaal, de zenuwtjes waren duidelijk aanwezig bij de meiden. Gaat allemaal goed komen, ik heb er vertrouwen in als ik zo eens terug kijk naar wat ze de afgelopen 2 jaar al hebben bereikt. T was niet niks, familie en vrienden achterlaten, een nieuw land, een nieuwe taal, van een stad naar een dorp, opnieuw vrienden maken; ze hebben het met glans volbracht! Moeilijk was het best wel eens, ik zou liegen als ik zei dat t appeltje-eitje is geweest. Dat hadden we ook niet verwacht. Voor mezelf merk ik dat ik ervoor moet waken niet te veel hooi op mijn vork moet nemen, de oude Hollandse stress schiet er dan weer in en dat wil ik niet. Gewoon even een time-out zo nu en dan. De taal gaat goed. Het is nog geen tweede natuur geworden maar ik kan gesprekken voeren en volgen en dat gaat steeds vloeiender, zonder nadenken bedoel ik. We voelen ons helemaal thuis in het dorp, zijn geaccepteerd en hebben onze draai gevonden. Nederland zelf missen we totaal niet en van wat ik zo meekrijg links en rechts is het er niet beter op geworden daar. Ver van mijn bed show ben ik bang, het doet me weinig. We hebben weer een mooi seizoen met de bed and breakfast gasten achter de rug, veel dank vooral aan de lieve mensen die pindakaas, Indonesische kruiden, ketjap manis en meer van deze heerlijkheden voor ons meegenomen hebben, super lief! (Oké, oké we missen wel wat “Nederlandse” dingen Glimlach)

Ook onze nieuwe tattoo shop Carca Ink draait boven verwachting, we kunnen nu gewoon rondkomen en normaal leven, halleluja! Rijk zullen we er niet van worden maar dat hoeft ook niet. Eigenlijk heb ik geen nieuwe nieuwtjes, dat is dan ook de reden dat ik niet meer zo vaak schrijf hier, ik zou alleen maar in herhalingen vallen over de geur van vers stokbrood, de azuurblauwe luchten, de vriendelijke mensen en het joie de vivre…. en daar zit niemand op te wachten toch?

à bientôt!

16 thoughts on “Terugblik

  1. Hartstikke fijn om te horen dat het zo goed gaat met jullie en dat je daar je draai helemaal gevonden hebt.Ik zie dat je buiten het #werk# heel veel leuke dingen doet! blijf ervan genieten en heb plezier in viva la france!

  2. hey meis, ben blij dat het met jullie zo goed gaat. dus de tattoo shop is nu ook werkelijkheid geworden. goed zo!!
    alweer 2 jaar daar. waar blijft de tijd he.
    leuk weer ff wat te lezen van jullie.
    liefs van mij

  3. Hey Lieverd …Fijn om te lezen dat het allemaal zo goed gaat 🙂
    Ik lees graag je blog!! ….dus niet stoppen hoor!!
    Ook denk ik met regelmaat en weemoed terug aan het leuke bezoek wat wij hebben gedaan bij jullie en kan me heel goed voorstellen dat je vrijwel niks mis aan Nederland.
    Lieve Elly liefsss en dikke kusss aan iedereen van Michelle xxxxx

  4. Wat leuk om te lezen over een ander gezin dat is afgereisd naar het mooie Frankrijk. Wij wonen alweer 6 jaar in France. We hebben hier als gezin van vier goed kunnen aarde, alleen ook wij verlangde enorm naar Nederlandse lekkernijen. Vooral de kids bleven rond de sinterklaas en kerst bezig over de pepernoten en kerstkransjes.. en om nou iedere keer alles te laten versturen vanuit Nederland… Wij hebben inmiddels de oplossing: realdutchfood! Zeker de moeite waard om even te bekijken.
    Ik blijf zeker jullie blog volgen! Succes en wellicht tot ziens!

    Groetjes Marijke

Reactie? Graag!

