Mannen wereld

mens worldAl een paar weken stond onze auto te gapen met de motorkap open in een hoek van de loods. Er was een kabel gebroken van iets en we kwamen er niet uit hoe het ding te maken. Geen geld voor de garage, maar gelukkig hadden we onze bestelbus nog dus vervoer geen probleem. We waren wat meubels aan t schuren toen de man met zijn oudste zoon binnenkwam. We kenden hem wel, de man, zijn jongste zoon zit bij onze kinderen op school, maar verder als een “bonjour, ca va?” waren we niet gekomen. Er werd dit keer wat uitbundiger begroet, we vinden het altijd extra leuk als buurtbewoners ook een kijkje komen nemen in de loods. Binnen 2 seconden stond zoon gebukt onder de motorkap. “Aha, cable broken!” kwam er triomfantelijk onder de kap vandaan, “no problem!”. Grijnzend komt de jongen- op teenslippers bij 6 graden boven nul- overeind. De slungel van 1.90m wil wel even een kabeltje meenemen vanuit Carca en de auto maken?  Ik vlieg hem nog net niet om zijn nek. “Als jij mijn auto maakt dan krijg jij van mij de vetste tattoo die je maar kan verzinnen” zegt echtgenoot en ik knik enthousiast mee. “Deal”, zegt de knul en weg istie. Twee dagen later rijd mijn auto weer als een zonnetje en ligt de jongen bij Jo onder de naald. Een vriendschap is geboren. We worden uitgenodigd te komen eten bij deze single vader met zijn twee zoons in de Montagne Noire. Tuurlijk komen we, gezellig. Het is een echt mannen huis, veel hout, groot omliggend terrein en een fenomenaal uitzicht vanaf de berg naar Carcassonne, robuuste veelal zelf gemaakte meubels, geen tierelantijntjes, geen opsmuk. Dolken en geweren aan de muren, whisky op tafel, jaren 60/70 muziek op de achtergrond. Zoon is net een week terug van 1 jaar Egypte, werkt als huurling/wapensmid, vader is groene baret en vertelt verhalen over o.a. Vietnam. Johann krijgt pistolen, dolken en geweren in zijn handen gedrukt. Ik zie zijn ogen glimmen. Er word gelachen en de – soms wat sterke- verhalen doen de ronde, de whisky vloeit rijkelijk. ( voor mij was een heerlijke noten likeur ingeslagen, ben niet zo van de whisky) We krijgen vele, vele tips; waar goed vlees te kopen, hoe je varkens slacht, waar te jagen, welk plekje de beste eetbare paddenstoelen groeien, het beste visplekje…) Rond tienen schuiven we aan voor een uitmuntende maaltijd: Patés,  rijst, Baskische kip op Montagne wijze klaargemaakt, knapperig stokbrood, goede wijn en lekkere kaasjes, deze stoere binken kunnen verdomd lekker koken, hier is de keuken duidelijk niet het domein van vrouwen. De maaltijd is heerlijk en duurt lekker lang en de lachsalvo’s vliegen over tafel. Ik voel me totaal niet buitengesloten in dit rond vliegend testosteron, integendeel, de gastheren vertellen boeiend. Ik mag niet helpen afwassen of opruimen, dat hoort niet, ik ben gast. We zien ze bijna dagelijks nu, deze bijzondere mannen die aanvoelen alsof ze al jaren tot onze familie behoren. Bijzonder!

5 thoughts on “Mannen wereld

  1. Je moet toch echt dit soort verhalen tot een officiele column in een tijdschrift zien te krijgen. Het is TE jammer dat niet meer mensen kunnen genieten van je schrijfsels. Helaas heb ik geen connecties om je te helpen….maar anders….

Reactie? Graag!

