Kerst in Zuid Frankrijk

DSCF6776

U bent in de war. Dat begrijp ik volkomen; kerst in Zuid Frankrijk met een foto van Zwarte Piet? Ik heb teveel vin-chaud genuttigd? Nee hoor, ik ben nuchter. Het zal u allemaal snel duidelijk worden, gewoon even verder lezen. T zal een maandje of 2 geleden zijn dat buurvrouw Annette mij vroeg of ik zin had mee te werken aan de organisatie van een feestje. Een december feestje, waarbij alle culturen uit het dorp konden laten zien wat zij in hun geboorteland zoal doen  in de feestelijke decembermaand. Ik was wat terughoudend moet ik u eerlijk bekennen. Ik heb nl niet zoveel met de Hollandse cultuur, vind m wat saai en niet echt bijzonder. Begrijp me niet verkeerd, Ik kan Koninginnedag heel gezellig vinden, genoot ook best van pakjesavond toen mijn kinderen nog geloofden en werk met gemak een lekker kroketje of 2 weg, maar kon niet bedenken hoe ik dat nou in een interessant vaatje kon gieten. Het enige wat me leuk leek was een sinterklaasavondje te reïncarneren. Inclusief Hollandse sint liedjes, pepernoten, banketletters, taaitaai en meer van dat soort snaai uitgebreid met wat hartige hapjes. Mijn kids wilden wel meewerken dus een toneelstukje en liedjes werden ingestudeerd. Bij bolpuntcom op de valreep een sint cd  besteld- de oude was echt versleten- en een Ierse dorpsbewoonster, zeer bedreven met naald en draad, knalde even een heus zwarte pietenpak in elkaar. Schmink per post uit Nederland, (koste 1,95 + opsturen 16,50Verraste emoticon) pruik uit Frankrijk en een hele lieve moeder die in november een grote doos met sinterklaas snaai doneerde bij haar bezoek aan ons. Met 4 vrouwen uit het dorp hadden we wekelijkse vergaderingen, met iedere keer wat zelfgemaakt lekkers uit eigen land bij de thee. Zeer gezellig! Nu moet u weten dat we niet zoveel verschillende culturen in het dorp hebben, één Filipijnse vrouw, een Iers koppel, een Engels/ Frans koppel en wij Nederlanders. Ook een Portugees gezin maar die hadden niet zoveel zin om mee te doen. Ook goed. Afgelopen zaterdag was het dan zover.DSC03748 Het normaal vrij kille foyer hadden we een make-over gegeven, warme chocomel met Rhum en Irish coffee stonden gezamenlijk te pruttelen naast de vin chaud, de buffettafels vol met Ierse, Engelse, Filipijnse, Franse en Hollandse hapjes. Al snel liep de zaal vol. Ik was naar boven vertrokken met de kinderen om ons om te kleden voor ons toneelstukje. De kids gingen op. Jongste dochter Dèmi las een verhaal voor over de intocht en schoen zetten en dochter Zoë speelde het verhaal na op het podium, tussendoor opgeleukt met sinterklaas liedjes. Zo stoer. Ik kwam op als zwarte piet en deed mijn ding. Hilariteit alom, dat hadden ze nog nooit gezien, een zwarte piet! Het was een succes. Leuk was wel dat niemand me herkende. Daarna werden er kerstverhalen en liedjes in verschillende talen gezongen, sommigen onder begeleiding van een accordeon. De Bodega (doedelzakspelers) kwam nog een robbertje blazen en toen was het buffet geopend. Gewillig werd er van de chocolade letters, marsepein, pepernoten en ander lekkers gegeten. Ik had op t nippertje nog oliebollen gebakken, die waren ook zo op. De verschillende Hollandse kazen gingen er in als koek eh.. kaas, en al waren ze eerst wat huiverig toen ik ze vertelde eens wat mosterd op de kaas te doen, ze vonden het heerlijk toen ze het eenmaal probeerden. Gevulde eieren: allemaal opgegaan. Maar het grootste succes van de Hollandse tafel: Bitterballen. Gewone, ordinaire Albert Heijn bitterballen. Met mosterd. Niet aan te slepen! Raar volk die Fransen. Maar wel heel lief.Knipogende emoticon

DSC03862

11 thoughts on “Kerst in Zuid Frankrijk

  1. hai lieverds, nou, nou wat een verhaal weer. echt iets voor jouw he. je was weer helemaal in je element. hahaha zie het al voor me.
    ik zal je een voorspelling doen. ik denk dat jij over een paar jaar burgemeester ehh burgervrouw wordt daar. je heb zoveel in je mars. zet het hele dorp op zijn kop. hahaha. ik heb ervan gedroomd.
    nou meis veel succes dan maar
    love u!!!!

  2. Hoi Elly,
    Allereerst de beste wensen voor jullie gezin voor 2014!!
    Leuk om op deze orginele manier elkaars cultuur te ontdekken.
    Zal het in mijn hoofd houden, bij ons ook een zeer internationaal gezelschap in de hameau.
    Grappig, onze franse en engelse buurtjes zijn ook zo dol op bitterballen!! Er zijn net weer een paar zakken meegegaan richting Frankrijk, voor bij de ‘nieuwjaarsborrel’!!
    Het eerste hapje gaat wat twijfelend, maar 1 bal is nooit genoeg!

  3. Wat goed van je dat je zo actief deelneemt aan het dorpsleven daar. Jullie hebben geen inburgeringscursus nodig, jullie redden je wel! Leuk verhaal, vooral van die bitterballen. Ik heb eens gehaktballetjes met pindasaus gemaakt voor een repas, ging erin als koek, schaal werd uitgelikt en iedereen wilde het recept van de pindasaus.

  4. ik heb het al vaker geschreven jij bent gewoon een duizendpoot’hoe je dit allemaal weer doet ‘geweldig’.!!!! FF!!!. doen” ik zal er slapeloze nachten van hebben. succes en een goed 2014

  5. Wat leuk om zoiets te durven organiseren! Ik ben altijd vrij nederig naar Fransen toe als het om de Nederlandse keuken gaat. Maar niet (altijd) terecht, want mijn oliebollen waren ook in Parijs een succes! 😉 Leuk verhaal.

  6. Ook uit BE beste wensen vr het nieuwe jaar! Ik hoop dat ge uw ervaringen ook in 2014 blijft delen met ons. Schitterend hoe je die neerpent, we kunnen echt mee genieten en verder dromen om, wie weet, ook wij toch de stap te wagen nr la douce france. Respect! Grtjs An een trouwe (lezer) volger 🙂

  7. Ah geweldig. Hebben jullie het decor schilderij met openhaard ook zelf gemaakt? Super zeg!! Maak er weer een mooi jaar van met zijn allen
    Gr MarijkeO

Reactie? Graag!

