Faire la bise!

fair la bise s

Okee, toegegeven; er is al vele malen op vele blogs over geschreven. Toch kan ik het niet nalaten, ook hier er een stukje aan te wijden: De Franse manier van begroeten, het zoenen. Hier in het zuiden doen we het 2 keer. Ze beginnen rechts, wat nogal eens verwarring oplevert bij ons links beginnende, 3x zoenende Hollanders. Ik heb zelf in het begin al een paar keer gehad dat ik aan de verkeerde kant begon en dus bijna een voltreffer in de roos zoende. Schaamrood op de kaken verontschuldigingen stamelend herstellen dan maar.Verlegen emoticon Wie zoen je wel en wie zoen je niet? Tsja, niet zo gemakkelijk… Vreemden zoen je niet zomaar, tenzij ze aan je voorgesteld worden door een wel zoenende vriend of bekende. De postbode, school juf/meester, huisarts of winkelbediende zoen je niet, tenzij het een vriend of familie is. De buurvrouw mag je gerust zoenen, de buurman ook als je on speaking terms met ze bent dan hè?  Alle papa’s en mama’s bij de schoolpoort ook, maar niet als je ze voor het eerst ziet dan zijn het gewoon vreemden.  Zoen je ze dan altijd en iedere dag? Jep. Iedere dag weer. Ook als je ze tegen komt bij de supermarkt ofzo, tenzij je ze al eerder op de dag hebt gezoend, dan hoeft t niet meer. Hoe zoen je dan? Nou, niet te nat natuurlijk, dat vind niemand lekker. T is eigenlijk meer een aanraking van wangen met bijbehorend kus geluidje, van de lippen. Dus niet keihard smak-smak zeggen, dat hoort niet. Je hoort een bescheiden geluidje te maken maar ik heb al zoenen ontvangen die nog lang na-trilden op mijn trommelvliezen. Ook is het fatsoenlijk als je brildragend bent om de bril even af te zetten, wel zo fijn als je de ander geen oog uit wil peuren tijdens de begroeting.  Zeg je nog wat tijdens het zoenen? Ja hoor, gewoon bonjour/ bonsoir en/ of ca va? Geef je tegelijkertijd een hand? Nee eigenlijk niet, tenzij je voorgesteld wordt door iemand dan kun je tijdens het hand geven je naam noemen en dan  zoenen.  Kom je bij iemand thuis en er is een klein groepje visite dan zoen je alle aanwezigen. Is er een grotere groep dan zoen je ook iedereen maar dan gedurende de tijd dat je aanwezig en een babbeltje maakt hier en daar dus niet meteen als je arriveert. De gastheer en/of gastvrouw en de kinderen zoen je dan ook weer bij het verlaten van het feestje. Franse kinderen groeien op met deze manier van begroeten, ze kussen elkaar als begroeting en als ze weer afscheid nemen bijvoorbeeld als ze bij elkaar gaan spelen. Op de lagere  school hoeft het dan weer niet, maar op de middelbare waar dochter Joëlle heen gaat wordt er volop gezoend. Zoenen mannen elkaar ook? Ja, vaak wel. Ik wordt nog steeds een beetje giechelig als Johann een rechts/linkse directe ontvangt van een Fransman, en hij duidelijk wat ongemakkelijk reageert. Onze zoencultuur in Nederland bestaat eigenlijk nog niet zo lang, ik kan mij herinneren dat ik mijn ouders eens zoende  toen ik bij hen op visite kwam, al weer wat jaren geleden, en ze heel onwennig reageerden. Nu is het al helemaal ingeburgerd, en zoenen ze lekker mee, wij gooien er zelfs een lekkere hug achteraan in onze familie al merk ik dan dat mijn Pa daar nog steeds wat strammig in is, maar we zetten gewoon door. Niks lekkerder als een warme begroeting toch! Rode lippen

16 thoughts on “Faire la bise!

  1. Ik houd wel van zoenen, maar bij de één doe ik het wel, de ander niet. Ik heb vriendinnen die ik zoen, maar degene met wie ik elke week wandel, die zoen ik dan weer niet. Geen idee, omdat ik haar vaker zie? Ik heb 2 collega’s die ik zoen als ik op vakantie ga, als ik ze een poosje niet heb gezien, de andere 20 zoen ik nooit. Ik ben selectief met aan wie ik zit denk ik.

  2. In de familie die ik een tijd niet gezien heb daar waren ook de wangzoenen (soms met tegenzin). Mijn ouders ook nu vooral omdat ik ze bijna niet meer zie, omdat ik verder weg woon.
    Een homocollega daar werden ook de wangzoenen gegeven.

    Je bent er maar druk mee met dat zoenen en zeker een warme begroeting.

  3. Ja, hoort er bij, zo’n stukje over “la bise”. Al jaren geleden schreef ik er ook één toen mijn nederlandse collega (die al 10 jaar langer in Frankrijk is als ik) geschokt reageerde toen ik vertelde dat ik onze huisarts ergens was tegengekomen en die met kussen had begroet…….
    Dat is absoluut “not – done”. Oeps!

Reactie? Graag!

