Complimentjes

De Fransen zijn dol op complimentjes. En nee, niet op het ontvangen ervan – al vinden ze dat natuurlijk ook tof- maar op het geven vooral. Dat viel mij gisteren gewoon weer eens op. Het was de afsluitingsavond van de teken en schilderlessen die ik nu al een paar maandjes volg, en dit zou worden gevierd met een heuse expositie van iedereens beste werken, een hapje en een drankje in het foyer (feestzaal) van het dorp. Uit de meegenomen stukken werden de mooiste uitgezocht en aan de grote gele muur geplakt.DSC09846

Alle cursisten mochten kinderen en aanhang meenemen om de werken te bewonderen en de opkomst was gezellig groot. Er werden volop complimentjes uitgedeeld over en weer gevulde eieren s 2bewondering voor elkaar alom. Er was van te voren gevraagd of iedereen wat lekkers mee wilde nemen voor het repas (maaltijd). Ik dacht, kom, laat ik ze eens kennis laten maken met oer Hollandse gevulde eieren! En ging aan de slag. Ook wilde ik met garnaaltjes gevulde tomaatjes maken maar muts die ik ben had ik vergeten kleine tomaatjes te kopen en om iedereen nou een gevulde roma tomaat in de hand te geven vond ik wat kliederig. Plan B dus. In mijn courgette pesto s.jpg2groentemand van deze week zaten een paar lekkere grote courgettes en in de koelkast had ik nog een pot zelfgemaakte pesto staan. Hup, kaasschaaf over de courgette, plakken even grillen in de grillpan, besmeren met pesto en oprollen maar. Mijn hapjes kregen een plekje tussen alle andere lekkernijen. Een beetje nerveus was ik wel hoor, stel je voor dat ze t niet lekker zouden vinden…

Toen het buffet geopend was ging ik eens lekker van alles op mijn bord scheppen, een goeie kans voor mij om kunsten van de Franse  dorpsfeest frankrijkkeukenprinsessen van t dorp te proeven. Heerlijke quiches, hartige cakes, pigs in a blanket (jawel! van de Ierse aanwezigen, lekker, was net saucijzenbroodje, een onverwachte verrassing!), allerlei vleeswaren, diverse kazen, salade van tuinbonen en pastataart. Aan zoetigheden ook geen gebrek, lekker vers fruit, appeltaartjes, clafoutis en chocoalde cake. Er was hard gewerkt in de keukens van Villardonnel. Ik stond lekker te smikkelen toen een mij onbekende vrouw naar me toe kwam. “Heeft u die courgette rolletjes gemaakt?” Jawel Mevrouw.. “Felicitations,” riep ze uit, exceptionnel!” Ietwat verbaast stamelde ik een merci… Een paar minuten later een mede cursist, Julien, met dezelfde vraag. Overheerlijk, zegt hij, zelf ook de pesto gemaakt? Oui, oui Julien. Geweldig! Zo heb ik nog meerdere complimentjes gehad die avond over mijn hapjes. Ik ben een metertje of 2 groter naar huis gegaan gisteravond, dat begrijpt u zeker wel. Enne….ik heb natuurlijk zelf ook mijn waardering uitgesproken over het heerlijke eten! (en de sangria hihi)

sangria

6 thoughts on “Complimentjes

  1. fijn voor je dat het zo goed in de smaak viel.complimenten doet een mens goed.het zag er ook heerlijk uit.jij hoeft daar geen zorgen over te maken.LE CUISINIER DU VILLAGE.

  2. Hallo Elly,

    Echt leuk om te lezen,ik heb een paar maanden geleden wel eens eerder een berichtje geplaatst,wij kunnen een hoop terug vinden in wat jij schrijft.

    Per 15 augustus gaan mijn vrouw en dochters voorgoed wonen in Arnaud Guilhem,dat ligt in de Pyreneeen,boven onze allerbeste vriendin en “aangenomen” 2e oma voor onze dochters(wat haar onrecht aandoet,want ze hoort gewoon bij onze familie)
    Ze zijn sinds kort ingeschreven op hun nieuwe school,onze oudste krijgt in september een toets om te bepalen in welke klas ze komt.
    Heb jij dat ook gehad met jouw oudste dochter?

    Ik hoop dat jij en je man snel continue samen kunnen zijn.

    Ik zelf moet nog ,de komende 4 jaar werken in Nederland,20 dagen in Nederland en 10 dagen in Frankrijk. Mijn noodscenario is dat ik elk weekend heen en weer vlieg.

    Vriendelijke groet,

    Andre(40),Monique(37),Mandy(13) en Gysa(8) de Keizer

  3. Complimentjes krijgen en geven is gewoon heel leuk. En soms hebben we dat ook gewoon even nodig. Het ziet er dan ook lekker uit en krijg er gewoon zin in.

    Natuurlijk zo nieuwsgierig ik ook ben had gehoopt ook wat tekeningen te zien. Heb de bovenste foto dan ook wat groter gemaakt en zitten zeker mooie tussen. Maar welke is het nu die jij gemaakt hebt?

Reactie? Graag!

