Seizoenen

villardonnel-1Waar ik me heel bewust van ben geworden hier in Frankrijk zijn de seizoenen. De Fransen passen zich gewoon aan aan de natuur. Ze lopen hier nu wel volop te mopperen op het weer hoor, exceptioneel slecht vinden ze het, het slechtste voorjaar sinds de jaren 40, koud ook, te veel wind en regen, de zomer wil maar niet beginnen. Wat mopperen op het weer betreft zijn het net Nederlanders! Knipogende emoticon Nee, wat ik bedoel met het leven volgens de seizoenen is het aanbod van groenten en fruit. Je eet hier wat er op het moment te krijgen is. Ik had in Nederland nauwelijks besef van wat er wanneer groeide en bloeide, bij de AH kon ik immers het hele jaar door van alles krijgen. Hier zie je het om je heen gebeuren: marktkramen vol asperges, wat weken later gevolgd door kisten vol met aardbeien. Kersen aan de bomen, hup! Het kersen seizoen is begonnen. Abrikozen op dit moment, en perziken, en in mijn wekelijkse groentekistje zijn tuinbonen allang voorbij gekomen om plaats te maken voor verse doperwtjes nu. Met de komst van het voorjaar en de zomer zijn ook de rommelmarkten weer uitbundig van start gegaan, weliswaar wat magertjes de eerste weken, door de regen waren er veel kraamhouders thuisgebleven maar sinds vorige week is het snuffelgeweld losgebarsten. Héérlijk! Struinen tussen de kramen, gezellig een babbeltje maken met de mensen en een leuk ditje en datje scoren ondertussen genietend van een stokbroodje merguez en een bekertje wijn in het zonnetje. Meer moet dat niet zijn. Op de langste dag was er feest hier in Villardonnel en in de rest van Frankrijk: Het fête de la musique. Lange tafels, drankje, eten van de barbecue en natuurlijk live muziek. We hebben gedanst, gekletst, gedronken om moe, voldaan en een ietsje beneveld ons bed in te duiken. Laat die zomer maar komen!

rommelmarkt frankrijk-1

8 thoughts on “Seizoenen

  1. En dat is nu precies wat het lichaam nodig heeft. Seizoen eten.

    En ik weet niet wat het is, waarom ik dat gevoel heb, dat als ik je blogjes leest dat ik zo hoop dat het goed gaat. En als het even niet zo gaat dat je snel je weg erin vindt. Ik kom hier dan ook lezen met heel veel plezier. Altijd weer leuk als je een schrijfsel hebt en het wil delen.

    Het is denk ik gewoon mens eigen om te mopperen om het weer en dan maakt het niet uit waar je huis staat. Verwachting, hopen en dat het net anders is dan dat ze gewend zijn geeft vaak al aanleiding om te mopperen. Heb wel het idee dat iedereen het met een korrelzout neemt als het op het weer aankomt. Voor de boeren natuurlijk vreselijk als alles zou verregenen. Doe er maar eens wat aan, onmogelijk.

    Zo te lezen genieten jullie daar in Frankrijk met volle teugen;-)

  2. Nou El, dat van die rommelmarkten kan ik helemaal onderschrijven. Afgelopen zondag met heerlijk weer eindelijk weer eens heel veel standhouders op onze vaste brocante. Ik heb genoten van het snuffelen en goed gescoord. Allemaal leuke kleine dingetjes plus een te gek vintage rieten bankje. Dat is Voor mij Frankrijk op zijn best!

  3. lekker he die brocantes vooral in frankrijk en in belgie.het is daar ook zo gemoedelijk en niet zoals hier dat je achter een lijn moet staan tot het open gaat en handel.als gekken ziet lopen.jouw bijna van je sokken loopt.wij zijn dikwijls in belgie ongedwongen sfeer en eettentje hier ‘,biertje” daar.de belgen komen naast je zitten en maken een praatje. Heel spontaan. groetjes Marijke. ps.ben niet van de groenten!! gister biol.postelijn gegeten was toch wel lekker.

Reactie? Graag!

