Terug in de tijd!

art 4 life tattoo

Het is inmiddels al weer heel wat jaartjes  geleden dat ik als thuisblijvende moeder, toch wat meer creatieve uitdaging zocht. De muren van ons toenmalig flatje in Rotterdam Zuid had ik al vol gekalkt met muurschilderingen, tijd voor iets anders. Als fervente nagelbijtster was ik altijd al gefascineerd door lange nagels, maar het salaris van een hardwerkende glazenwasser voldeed niet om de onzinnige luxe van kunstnagels te sponsoren. Ik besloot een opleiding van nagelstyliste te gaan volgen om zo van huis uit te kunnen gaan werken en mezelf natuurlijk zo nu en dan te voorzien van de felbegeerde nageltjes. De cursus was leuk, het vak een stuk moeilijker dan ik dacht, maar dank zij zeer gewillige slachtoffers kwam ik aardig op dreef. Een hoekje van de woonkamer werd mijn studiootje en heel 1.bmpwat avondjes heb ik daar zitten frutselen. 2

 

 

 

 

 

Na een jaartje of wat verhuisden we naar een eengezinswoning in Spijkenisse. Mijn studiootje werd verplaatst naar de grote zolderkamer en liep eigenlijk als een treintje. Johann, inmiddels voorman geworden, keek zo af en toe wel een jaloers naar mij, lekker creatief bezig en daar ook nog wat mee verdienen, dat leek m ook wel wat. Om 5 uur ‘s morgens opstaan en de hele dag met ladders sjouwen had ie eigenlijk ook wel gezien. Dus werd er besloten te gaan tatoeëren. Zo gemakkelijk? Ja, zo gemakkelijk. Van zijn vakantiegeld kochten we online een tattoo setje, een stoel en een krukje en de nagel zolder werd ‘s avonds tevens tattoo studio. 4

Er moest natuurlijk wel geoefend worden. Familie, buurmannen, collega’s, en waren die niet voorhanden dan pakte je gewoon je eigen been. ( let op het haar wat Jo nog had op de foto!!)

5

Een hoop lol hebben we wel gehad op de zolder, soms zaten er 5 man gezellig met biertje of blowtje lekker te prikken terwijl ik de dames zat te nagelen. Hartstikke fout allemaal natuurlijk, maar zo ging dat, er bestaan namelijk nauwelijks of geen opleidingen tot tatoeëren, je moest het zelf maar een beetje uit zien te vogelen. Gezellig was het wel.

 

We kregen na een tijdje de kans om een hoekwoning in Spijkenisse te kopen, eentje met een garage eraan. Dat was perfect want het tatoeëren werd steeds serieuzer en de klantenkring ook, het glazenwassen ging echter steeds meer tegenstaan. We kochten het huis en vlak erna werd Johann met wederzijds goedvinden ontslagen. Het geld wat hij daarbij kreeg ging in de verbouwing van de garage. Deze was nu deels nagelstudio en deels tattoo studio. Hier werd de naam Art 4 Life geboren.106

Toch hebben we maar een paar maandjes in de garage gewerkt, we kregen een aanbod voor een winkelpandje in het centrum van Spijk, weliswaar boven een tabaksshop met alleen een achteringang, maar de ruimte was 4x grote als de garage en het lag natuurlijk gunstiger qua aanloop. Zo gezegd zo gedaan. 7

 

Voorin was het tattoo gedeelte,

 

8Achterin de nagels,9

 

en in het midden een zitgedeelte.

 

We vonden dat we, nu we alles goed wilden doen, we toch wat meer moesten weten en leren en besloten naar Thailand te gaan om daar in de leer te gaan bij een zeer succesvolle Thaise tatoo artieste die ook hands on opleidingen gaf.

11 (2)

Er werd heel veel getatoeëerd

11 (3)

Natuurlijk ook olifant gereden,

11 (1)

En hier en daar wat inkt genuttigd.

Bij terugkomst ging de nieuwe shop officieel van start. In de anderhalf jaar dat we in dit pand huisden heeft dochter Chelsey ook leren tatoeëren

11

En piercen 12 iets wat ze nu al 6 jaar voortreffelijk doet!

13Ook wilde ik zelf wel eens weten hoe dat nou ging, dat tatoeëren…

De toegankelijkheid van dit pand en het feit dat de verhuurder  het nodig vond om de huur plotseling met 400 euro te verhogen gaf aanleiding tot het zoeken van een nieuwe locatie. Deze was redelijk snel gevonden: In dezelfde straat, iets verderop, maar met eigen ingang aan de winkelzijde! 15Er moest alleen nog wel e.e.a. aan gebeuren…

 

1617

Maar dan hadden we ook wat!

1819

20

Beneden een hele grote ruimte die we mooi konden opdelen en boven nog eens 2 grote ruimtes waarvan we 1 speciaal in hadden gericht om te piercen. 2122

We werden weer gekeurd, en geschikt bevonden en veel, heel veel uren hebben we hier doorgebracht. We hebben zo ontzettend veel mensen ontmoet, zoveel mensen blij gemaakt, duizenden tatoeages gezet en  zoveel meegemaakt, dat is met geen pen te beschrijven. We hebben hier gelachen, tot tranen aan toe, soms ook wel eens niet, ook dat hoort erbij. Met de nagels ben ik een paar jaar geleden gestopt. het was niet meer te combineren met de drukte en aanloop van de tattooshop en dan ook nog eens mijn gezin en eerlijk gezegd had ik het wel een beetje gehad. De shop was en is ons kindje, we hebben het vanaf de geboorte groot gemaakt samen met dochter Chelsey. We zijn trots op deze kinderen!

 

de moraal van dit verhaal:

24Gisteren heeft Johann zijn eerste, Franse tattooklant gehad. Boven in ons huis. Aan een Ikea tafeltje op de overloop. We beginnen gewoon weer opnieuw, met weinig spullen (die komen over 2 weken) en geen echte shop maar nu wel met een hele koffer ervaring! Lets Rock ‘n Roll!

37 thoughts on “Terug in de tijd!

  1. Ik zou heel graag mijn piercing weer willen laten zetten, maar nu bij jullie! Laat maar weten wanneer dit ook in LDF kan.
    En ja, tattoo’s; jullie hebben de mijne (3) zeer strak opgeknapt, waarvoor veel dank. Na vorig jaar ‘moet’ er een nieuwe komen, Art-4-Life; welzeker. Om een mijlpaal te vereeuwigen die onuitwisbaar in me verankerd is.
    Ik gun jullie een leven vanuit het hart, gelieerd aan pure Kunst die tijdens leven onvergankelijk is. Een prachtig beroep, ook hier 😀

  2. Een perfecte “blauwdruk” over hoe te ondernemen……succes in Frankrijk alleen nog maar een kwestie van tijd……complimenten en succes!

  3. Ik vind dit een pracht van een verhaal. Succes met de nieuwe zaak in Frankrijk. De ervaring kunnen ze jullie niet afpakken, nu nog even een nieuw cliënteel opbouwen, en jullie zijn terug vertrokken.

  4. Wow super zo’n eerste Franse klant. Bijzonder om te zien hoe jullie steeds weer actief aan de slag gaan om jullie eigendromen en idealen te volgen. Knap, dat doet lang niet iedereen jullie na. Heel veel succes en geluk gewenst.

  5. jeetje wat gaat dat allemaal toch snel.een mooie zaak opgebouwd in Spijkenisse en nu aan de slag in frankrijk.het zal jullie daar ook wel lukken,johan heeft z’n eerste tattoo daar al gezet en vele zullen volgen.wederom weer een ontzettend leuk verhaal.ik lees ze met plezier.groetjes.

  6. Mooi verhaal Elly. Hoewel ik niks met tatoeëren of piercings heb kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het ondernemersbloed wel in jullie zit. Alleen zal de klantenkring voor het tatoeëren op het franse platteland wel wat minder groot zijn. Of ze moeten van heinde en verre komen. Maar daar hebben jullie dan ook een chambre d’hotes voor niet waar? Twee vliegen in één klap. En om je klanten dan helemaal financieel uit te kleden ga jij je ook nog toeleggen op portret fotografie toch?

    • Aat, dat gaat helemaal goed komen! En idd, we hebben meerdere ijzers in t vuur, als ze nou allemaal een beetje lopen dan zijn wij al gelukkig. Ik hoef niet rijk te worden, ik ben al blij als we gewoon kunnen leven.

  7. ik heb helemaal niets met tatoes, noch met kunstnagels of pearcings, maar dit vind ik echt een geweldig blogstukje! De cirkel is rond.
    Trouwens, onlangs heb ik je website eens grondig bekeken. Ik ben nog nooit in Zuid-Frankrijk geweest, maar het kriebelt… Dus wie weet… Je hebt het zeer aanlokkelijke, maar ook zeer geloofwaardige website!

    • het zou net even wat respectvoller en netter klinken als je het wat anders stelt; dat je het walgelijk vindt, in plaats van het poneert als ‘is’.
      ‘ordinair’ is ook maar een mening….
      verminking? mmmm vreemd als dit al millennia oud is in veel culturen, toch niet wereldvreemd hoop ik? 😉
      een piercing is een sierraad dat siert, niet ontsiert
      ach ja,gelukkig zijn we allemaal anders als mensen en het onderscheid mag er zijn, van mij, juist dmv sierraden en tattoeages

      • Ik leef in de moderne tijd van 2013 met zijn iPads en wat al niet meer. Ik leef ook in de tijd van de slechte smaak, de opkomst van de tokkies die zelfs het programmabeleid van de Nederlandse tv-uitzendingen mogen bepalen en tv-presentatoren geheel getatoeëerd laten rondlopen. Zo smerig. In Frankrijk ziet je dat gelukkig nauwelijks, hoewel daar ook steeds meer lui zich laten verminken.

      • het is een mening Julia en het hangt maar net van je zelfgekozen referentiekader af, hoe je je wereld/leefomgeving beschouwt.
        waar ik woon is het beeld om me heen heel erg eenzijdig, een andere huidstint komt er hier niet in, sexuele geaardheden die niet hetero zijn ook niet trouwens, het is een doodzonde als man-man en vrouw-vrouw hand in hand te lopen. samen wonen is not-done, tattooages op zichtbare plekken; pats;stempeltje, hippiekleer? dzjee staat gelijk aan junk
        Ipad? que’ce que c’est??
        internet: sex en je bankrekening wordt leeggeroofd…

        de waarde van 1 mening valt zo gelijk weg 😉

  8. Geweldig verhaal en leuk om het vanaf het begin mee te mogen maken.
    De eerste tattoo klant in Frankrijk, er gaan er nu vast en zeker meer komen.

    Leuk om te lezen dat het allemaal zo goed gaat. Echt geweldig!

  9. Haha Elly,
    Aan mijn lijf geen polonaise… lijkt me ook veelste pijnlijk, auw, auw 😉 Maar een pracht verhaal en jullie zijn echte doorzetters. Mooi om te zien en te lezen. Gaat vast allemaal goed komen daar met jullie.
    Lieve groetjes,
    Cilia

  10. Repect! Wat een mooie zaak hadden jullie opgebouwd en wat ik zo op de foto’s van de tatouages zie lijken ze me erg goed, Wat een doorzettingsvermogen, het gaat vast lukken hier in Frankrijk!

  11. Ik heb weer met veel plezier je stukje gelezen .Wedden dat het in Frankrijk gaat lukken met tattoeren.Jullie zijn ondernemend zat . Succes ! Groetjes, Paola

Reactie? Graag!

