Six mois.

DSC06909Vandaag, op de kop af, is het exact een half jaar geleden dat wij op 25 augustus naar Frankrijk vertrokken. We arriveerden met zo’n 30 graden zon, een gro0t contrast met nu, minstens 30 cm sneeuw en groeiende. Zomer/ Winter. Mooi moment voor een balansje dacht ik zo. Dat ik het naar mijn zin heb is geen groot nieuws, dat heeft u vast al zo hier en daar kunnen lezen zo tussen de regels door. Ik heb het ook naar mijn zin. Ben bijna volmaakt gelukkig. Bijna, want het missen van mijn echtgenoot valt toch wel zwaar. Door de week gaat het goed, ik heb mijn dingen te doen en mijn afleiding. In het weekend vind ik het vervelend als hij er niet is.  Maar goed, in april vliegt ryan air weer vanaf Eindhoven en dan komt hij weer elk weekend. Hoe gaat het met de kinderen? Met de twee jongsten gaat het goed, al hebben ze toch echt wel moeite met de taal en het schoolsysteem, en mist vooral Zoë haar vriendinnen in Nederland. Ze krijgen wel steeds meer vriendjes en vriendinnetjes in het dorp en worden gevraagd op verjaardags feestjes. Ze hebben  het wel naar hun zin hier, genieten van het dorpsleven en de natuur. Joëlle is er nog steeds van overtuigd dat ze terug naar Nederland wil, al komt ze gelukkig ook vaak thuis met verhalen over school hier. Ze doet haar best en had een erg mooi kerstrapport waarin ze volop geprezen werd voor haar inzet, behulpzaamheid en vooruitgang  kortom; ze zijn blij met haar. -en ik ook- en ik heb stiekem het gevoel dat ze harder roept dan dat ze het meent. Het leven in een Franse woning vergt ook zo zijn aanpassingen. De dikke muren zijn heerlijk koel in de zomer, maar nu, in de winter is het even aanpoten. S ’morgens de hout kachel vullen en aansteken om het in de woonkeuken een beetje behaaglijk te krijgen want centrale verwarming hebben we niet.  Een paar elektrische kacheltjes her en der doen de rest maar echt lekker in je t-shirtje rondlopen in huis in de winter kan niet, een fleecevest en warme sloffen zijn een must. Ook dat went. Wat heeft t tot nu toe met me gedaan, het wonen in Frankrijk? Op praktisch gebied ben ik wakker geworden. Eet anders, bewuster, gezonder en goedkoper. Moet veel meer mijn fantasie gebruiken om de maaltijden te maken simpelweg omdat de winkels niet om de hoek zitten en ik wekelijks de boodschappen doe. Waar ik Nederland al mijn afval gewoon in één vuilnisbak flikkerde scheid  ik het hier ook weer simpelweg omdat t hier veel gemakkelijker gaat, je haalt bij het gemeentehuis gratis je verschillende huisvuilzakken en kunt je vuilnis 2x per week buiten zetten, een groot contrast met Nederland waar we om de twee weken ons containertje buiten mocht zetten. Ik heb ontdekt dat als je maar wilt, je genoeg voor elkaar kunt krijgen en je je niet moet laten afschrikken door ervaringen van andere NederFransen. Met wat kennis van de taal, een beetje humor en een berg goede wil kom je echt een heel eind. Ik ben nog niemand tegen gekomen die me niet wilde helpen. Ik heb beslissingen moeten nemen, veranderingen moeten doorvoeren, plannen moeten omgooien. Maar dat doe ik al mijn halve leven, ik ben flexibel. Niet te lang bij de pakken neer gaan zitten maar schouders eronder. Ik heb een paar flinke grenzen voor mezelf verlegt, mezelf af en toe flink moed in moeten praten om bepaalde dingen te doen en ik heb ze overleeft. We gaan gewoon lekker zo door! Onder de sneeuw wacht de lente. Op naar het volgende half jaar!

13 thoughts on “Six mois.

  1. goed om te lezen, een half jaar is zomaar voorbij, maar wat er intussen allemaal kan gebeuren….In je hart voel je wel dat het de juiste keuze is, maar alles moet nog even op zn plek vallen en vorm krijgen..Ik kijk ernaar uit om jullie eens te bezoeken!

  2. Goed om te lezen, jullie hebben duidelijk de juiste beslissing gemaakt. Wij willen nog steeds graag, het huis is even uit de verkoop en wordt op dit moment een stuk lichter geschilderd, en dan komen we sterker, lichter en goedkoper terug. Ach ja, een mens wil wat 😉

  3. Wat goed dat jullie met de kinderen de stap hebben genomen. Dat je man mist in het weekend kan ik me goed voorstellen maar gelukkig dat het binnenkort verandert.
    ik wens je veel plezier in het prachtige Frankrijk!

    Groeten, Marja

  4. Fijn om te lezen dat je je draai hebt gevonden, Elly,het is idd tussen de regels te lezen, maar je bent ook zo’n duizendpoot en creatief, ik ben blij voor je (jullie)

Reactie? Graag!

