Da’s andere koek!

Gisteren ochtend is het gaan sneeuwen, en niet zo’n beetje ook! Het sneeuwt kruidkoek snu nog steeds en er ligt dus een dik pak. Helemaal niet erg, ik hoef nergens heen, heb genoeg hout voor de kachel en geen verdere verplichtingen. Ik ben een echte koffieleut en drink de hele dag door mijn café au lait maar s ’middags kan ik best wel eens gaan voor een lekker potje chai. Da’s thee, maar dan anders. Het is de oorspronkelijke benaming uit India voor thee. Lekker kruidig want ik doe er een pijpje kaneel, een paar kruidnageltjes, steranijs en wat kardemompeulen in, een theezakje of 3, suiker en warme melk. Allemaal tegelijk in de pot en een minuutje of 10 laten trekken, dan de theezakjes eruit. Thee met een bite zal ik maar zeggen. (wel even door een zeefje inschenken, anders wordt die bite wel erg letterlijk) Wat heeft dat te maken met de titel van dit verhaal? Nou, ik heb een lekker recept voor koek die er perfect bijpast. En aangezien ik geen zoetekauw ben is deze koek lekker kruidig. Dus.

  • 150 gr zelfrijzend bakmeel
  • 150 gr bloem
  • 250 gr bruine suiker
  • 1 theelepel kaneel
  • 1/2 theelepel nootmuskaat
  • 1/2 theelepel gemalen kardemom
  • 1/4 theelepel gemalen kruidnagel ( de kruidnagel en kardemom verpulver ik gewoon in een vijzel)
  • 125 gr harde boter in kleine stukjes
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 180 ml melk
  • flink handje walnoten en amandelen, grofgehakt, maar andere noten of pijnboompitten kan ook.

oven verwarmen op 180. lage bakvorm invetten en bekleden met bakpapier.

bakmeel, bloem, suiker, specerijen en boter tot fijn broodkruim mengen. kan in een keuken machine maar de mijne heeft de geest gegeven dus met de hand.

verspreid 1 1/2 kop van dit mengsel over de bodem van de bakvorm en druk stevig aan. klop het ei, bakpoeder en melk met een vork en voeg toe aan de rest van het droge mengsel, evenals de noten. Goed mengen met een houten lepel en dan in de bakvorm schenken. Zet de koek ongeveer een uur in de oven. Dan 10 minuutjes rusten en op een rooster storten, met de onderkant boven. afkoelen en smullen maar.

De koek kan 3-4 dagen vers gehouden worden in een luchtdichte doos, of tot een maand ingevroren worden.

specerijen kruidkoek BB La Forge

9 thoughts on “Da’s andere koek!

  1. Hallo! Ziet er lekker uit, geef je ook nog even “mijn” recept zonder boter : 250 g Bloem, 1/2 zakje bakpoeder, 1 zakje vanille suiker, 250 g bruine suiker, 250 ml melk en 3 theelepels speculaaskruidenn heb er hier in Frankrijk veel succes mee (ik neem de bruine suiker en speculaaskruiden mee uit Nederland!). H Gr Elly

  2. Vanavond zuurkool in bier gekookt/geprutteld met peperkorrels en Genièvre besjes erbij, zelf geplukt in de garrigue. Gerookte karbonade en een saucisse Montbeliard. mmmmmmmmh. Voor mij aardappelpuree en voor mijn wederhelft een gekookt aardappeltje. Rode wijn, die nu al genuttigd wordt. Wat wil je nog meer met dit koude weer? Ik heb ook nog een recept voor je van gevulde speculaas. Et………tout fait en France. bisou

  3. Klinkt heerlijk, die thee zo!! Ga ik ook eens proberen! Al zal ik het niet hebben over thee met een bite, verfranst als ik ben lees ik dat dus op zijn frans en tja, dat geeft toch een heel andere draai aan het drankje 😉

    • Hahaha, wat een blunder van mij! Heb t even gegoogled, en het schaamrood staat op mijn kaken! Aan de andere kant: ik heb er weer een woord bij geleerd! Je weet maar nooit waneer t nog eens van pas komt 😀

  4. Chai, in India heb ik dat gedronken, het hoorde erbij, maar hier heb ik er toch niet zo’n zin, geef mij maar één van de heerlijke tisanes die te krijgen zijn.
    De koek klinkt wel prima, ga ik eens proberen, maar dan met karnemelk in plaats van melk (ik zoek altijd ideeën om onze karnemelk aan de man te brengen)!

Reactie? Graag!

