Parlez vous français?

Vandaag was het dan zover. Mijn eerste Franse les.Nou, natuurlijk niet echt, want in NederlandDSC06612 had ik ruim 2 jaar les gehad van Paola wie mij al een stevige basis had meegegeven waarmee ik me aardig kan redden hier. Een gesprekje voeren en wat zaakjes regelen, dat gaat redelijk tot goed, maar echt vloeiend spreek ik het nog niet. Nu heb ik de afgelopen maanden hier al heel wat opgepikt maar ik wil meer. Veel meer. Ik had al lopen zoeken naar een cursus voor volwassenen in Carcassonne totdat mijn buurvrouw Annette mij vorige week spontaan aanbood me lessen te geven. Wat ik gretig heb geaccepteerd. Vandaag dus les 1. Gezellig met een kop koffie bij mij aan de keukentafel. Annette is Françoise en ze spreekt goed Engels, super handig voor als we er even niet meer uitkomen. Ze is trouwens ook schilderes, en een goeie ook kijk maar: website Anyway. Ze begon  bij het begin; être en avoir. Plus de vervoegingen. Oef. Ik had dit natuurlijk al geleerd in Nederland maar gek hoe roestig het is als je het weer op een rijtje moet zetten. Toch ging het niet slecht al zeg ik het zelf. Veel conversatie gedaan ook, kan niet anders als je twee vrouwen bij elkaar zet dan dwaal je nogal eens af… Knipogende emoticon  Ik vond het iig erg leuk en leerzaam en heb mijn buurvrouw en de Franse cultuur weer wat beter leren kennen. Op naar de volgende les!

13 thoughts on “Parlez vous français?

  1. Leuk hè, Frans leren. Ik sprak het net als jij al aardig, maar ik wil meer. Ga nu twee maal per week naar het Centre Sociaux in Privas waar mensen op allerlei niveau les krijgen. Het wordt allemaal door vrijwilligers gedaan maar ik steek er altijd wat op en het is ook een soort uitje voor me. Verder heb ik met buurvrouw Marie-Christine afgesproken dat zij mij voortdurend gaat corrigeren. Ik moest laatst tijdens een wandeling het werkwoord aller vervoegen, een knap lastige.

  2. wat leuk om te lezen, het gaat echt snel als je maar wilt! En gewoon praten hoor, niet bang zijn om fouten te maken. Heel handig is om je woordenschat te vergroten, zodat je iets kunt omschrijven en een foutje met humor kunt verdoezelen. Super om zo`n buurvrouw te hebben, gezellige investering in soc. contacten daar. Hoeveel inwoners heeft jullie dorp?

Reactie? Graag!

