Dankbaar

couleurs sMooi woord, dankbaar. De laatste dagen voel ik dat woord ook, regelmatig. Zoals voor de mevrouw van het vliegveld die toch even een ticket voor me omboekte toen de nood hoog was. Of vanmorgen, toen ik op weg naar het kruideniertje opeens aangesproken werd door een mij onbekende vrouw uit het dorp, twee dikke zoenen en een hand die op mijn arm blijft rusten. Ik had haar oude moeder die in het huis tegenover ons woont op oudjaarsavond een schaaltje oliebollen gebracht. Niets bijzonders, maar de vrouw bleef me bedanken. Waardering voor iets wat ik eigenlijk al vergeten was. Grote dankbaarheid voel ik voor Otteline, die ik nog niet zolang ken, maar die onmiddellijk beschikbaar was om me naar het vliegveld te brengen, en als het nodig was, ons naar Nederland te rijden mocht het vliegtuig niet gaan. Je bent een kanjer, Otje! Dank je wel ook, lief vrouwtje wat in het kleine kruideniertje werkt hier op het dorp, waar ze geen sigaretten verkopen, maar die me 4 van haar eigen sigaretjes in de handen drukte. Geld wilde ze niet aanpakken ervoor. Dankbaar ben ik voor alle mensen die meeleven met ons, en de toffe reacties die ik krijg op o.a. mijn blog. Ik ben (was) een type wat niet te koop loop met mijn gevoelens, maar sinds ik beetje bij beetje leer mijn hart open te zetten, merk dat ik er zoveel voor terug krijg. Potver, wordt ik toch nog een sentimentele ouwe dweil…. Emoticon die tong uitsteekt

5 thoughts on “Dankbaar

  1. soms is letterlijk overlopen van dankbaarheid heel bevrijdend wat het los koppelt van alles dat riekt naar sentimentaliteit.
    en het is ook mijn ervaring dat emigreren erom vraagt je meer open te stellen, je kwetsbaar op te stellen een must is en hetgeen je ervoor terug krijgt onbetaalbaar!
    blijf je er maar fijn aan warmen lieve Elly, dat kun je komende weken goed gebruiken na afgelopen half jaar.
    liefs
    Tien

  2. Hallo,
    Na dit mooie stukje van je ga ik toch reageren…..
    Ik volg jullie sinds de tv-uitzending.
    Ik vind het helemaal geweldig hoe jullie het doen.
    We kijken hier altijd naar programma’s zoals ik vertrek e.d. en denken dan,
    hadden we dat ook niet moeten doen……..
    Als we dit lezen denken we soms…. doen… nu??? zijn we te oud… of te jong…;)
    We trekken al ’n paar jaar met camper 3 weken per jaar door Frankrijk (helaas niet meer) en zijn
    al ’n paar keer bij jullie in de buurt geweest…
    Hopelijk zitten jullie nu in het vliegtuig richting onze kant.
    Heel veel sterkte de komende dagen.
    Au revoir…..
    Elluf et famille 😉

  3. Wij wonen nu bijna 7 jaar in een klein dorp van 550 inwoners, zijn 1 van de weinige buitenlanders en we hebben het hartstikke naar onze zin. What you give is what you get! Gisteren het nieuwjaars-apero van de burgemeester en het aantal handjes schudden en bisous (inclusief die van Monsieur le Maire) zijn niet te tellen. We kwamen tijd te kort om met iedereen te praten. Jammer dat er NLders zijn die klagen dat de Fransen “dit of dat”. Het ligt aan jezelf en niet aan de ander. Vanmiddag voor drie Koningen bij de overburen la couronne de Rois eten. Een gezin met 2 kleine meisjes en ontzettend gastvrij. Wij zijn destijds begonnen met dinertjes met de buren en nu komt het vaak voor dat wij met familie van familie en vrienden van vrienden eten en drinken. Nogmaals: wat je geeft dat krijg je terug! Probeer maar snel terug te komen :-))

Reactie? Graag!

