Speciaal…

DSC04107

Vanmorgen met Zoë naar Carcassonne geweest, we hadden een afspraak met een school psychologe, voor het regelen van speciaal onderwijs. Gelukkig had ik, toen Joëlle haar test moest afleggen in augustus, het telefoonnummer gekregen van de Nederlandse vrouw die toen voor ons als tolk optrad, en was zij bereid met ons mee te gaan vandaag. De leraar van de dorpsschool had me gewaarschuwd: Ze zullen proberen  de speciale school voor gehandicapten in Carcassonne voor Zoë aan te raden, een plek waar ze volgens hem niet thuishoort, aangezien ze langzaam is, niet gehandicapt. Hij wil haar graag in de klas houden, en een extra jaar geven. (in Frankrijk verlaten de kinderen de lagere school op 11 jarige leeftijd om naar het voortgezet onderwijs te gaan, een leerling mag 1 jaar doubleren) En idd, een erg fanatieke meester van de school in Carcassonne wie ook aanwezig was bij het gesprek, vond het maar niets dat ze op de dorpsschool zit, op zijn school was betere en meer hulp. Nu wil het zo dat de Nederlandse vrouw die bij me was, zelf altijd in het speciale onderwijs heeft gewerkt en een zoon heeft met woordblindheid, ze woont hier al 30 jaar, zij kent het speciale onderwijs in Carcassonne dus erg goed. Zij zei ook dat die school niet geschikt voor Zoë is. Beter zou het zijn als er extra hulp komt in de klas waar ze nu zit. Maar. Zover zijn we nog lang niet… De psychologe wil eerst dat er opnieuw een IQ test wordt afgenomen bij Zoë. In Nederland. Omdat ze een Franse test toch niet zou begrijpen vanwege het nog onvoldoende beheersen van de taal. De papieren die ik uit Nederland had meegenomen zijn niet meer geldig, ze moeten een test hebben van maximaal 6 maanden oud, die ik heb zijn uit 2009. Pas dan kunnen ze een dossier gaan aanleggen en verder kijken. Dus. Mag ik op zoek naar een school psycholoog die een test kan afnemen, in Nederland.  Wordt vervolgt….

16 thoughts on “Speciaal…

  1. Succes met alles!! Komt vast allemaal goed!! Positief blijven.
    Goed weekend, met of zonder Johann?? Hoop voor je ‘met’. Blijven jullie de feestdagen ook in Frankrijk? Wij gaan ook die kant op, heerlijk even bijtanken.

    • Tuurlijk komt t goed, voorlopig zit ze prima hoor, ze heeft t prima naar haar zin, en dat is toch ook heel belangrijk! Nope, ik ben manloos dit weekend, maar a.s. woensdag komen mijn ouders, en vrijdag is Jo weer van de partij, kerst in France!

  2. Laat Zoe nog lekker een jaartje op school blijven in het dorp en wacht de uitslagen van de tests af die in Nederland gedaan moeten worden.Komt allemaal wel goed met Zoe.
    Nog een paar dagen en we zitten in la France gezellie xxx

  3. Hallo onbekende,

    Ik ben Wanda en woon in oud beijerland.
    Ik heb jullie blog gelezen na het zien van het verhaal van jullie verhuizing op tv .
    Toevallig keek ik vandaag nog even of je nog iets leuks te melden hebt betreft de feestdagen in mijn geliefde Frankrijk waar wij al jaren in diverse departementen op vakantie zijn geweest en willen blijven gaan.
    Hier viel mijn oog op het stukje over jullie dochter en het “gedoetje” speciaal onderwijs.
    Oplossingen heb ik niet, maar misschien kan ik je een handvat aanreiken.
    Ik werk zelf voor het centrum jeugd en gezin in de hoeksche waard.
    Daar werk ik met diverse geweldige collega’s die verstand van kinderen hebben.
    Misschien is het wijs als ik je raad geef om eens contact op te nemen met een van de medewerkers daar.
    1 dame die daar werkt heet Margriet Koorevaar, zij doet school maatschappelijk werk.Wellicht kan zij je helpen of tips geven hoe je dit “probleempje” kan oplossen.
    Het telefoonnummer waar zij op te bereiken is op werkdagen 0186-578400
    Of op info@cjghw.nl. als je wilt e-mailen.

    Hopelijk heb je wat aan mijn reactie.

    Prettige feestdagen
    Joyeux Noël et Bonne Année

    Wanda

  4. Leuk om hier mee te lezen! Ben benieuwd hoe het met Zoë gaat. En ik lees iets over een test… waarom niet bij ons op school?!!! Zou zeker even bellen, wellicht kan en mag juf Jasmijn haar inplannen. En dan zien we haar weer eens! Dat vinden we leuk!
    Fijne, warme Kerstdagen gewenst!

    Liefs, (juf!) Gaby

    • Hoi (juf) Gaby! Wat leuk! Dat zou enorm fijn zijn als Zoë bij jullie terecht zou kunnen, lekker vertrouwd voor haar en ons, echt super! Ik ga de school in de tweede week van januari even bellen, dan zijn we in Spijkenisse! Dank je wel, echt geweldig!! Fijne dagen! 😀

Reactie? Graag!

