Joyeux

snowstar s

Het gaat totaal aan ons voorbij dit jaar, het sinterklaas gebeuren bedoel ik. Voor mij geen winkelstress, geen tot vervelens toe schallende sinterklaasliedjes gezongen door ABN zingende kinderen voor kinderen, geen kapitalen uitgeven aan nutteloze sinterklaas cadeautjes, maar ook geen gezellige pakjesavond, pepernoten, speculaaskoek. Nee, de sint is stilletjes ons huis voorbij gegaan. Halleluja. Begrijp me niet verkeerd, ik heb het altijd leuk gevonden, toen mijn kids nog klein waren, de spanning, de stok achter de deur als ze stout waren, want Klaas en Piet zagen alles. Pakjesavond zelf vond ik gezellig, appeltaart en chocomel, opa en oma erbij, knus en traditioneel. Alleen de hele aanloop kon me gestolen worden, vooral omdat het ieder jaar terug kwam, en met 7 kids heeft dat erg lang geduurd voor mij….  Sinds vorig jaar is mijn jongste van haar geloof af gevallen, en hier in France kennen ze het niet. In plaats daarvan zijn we al stilletjes aan bezig met de kerst, de winkels liggen hier al vol kerstspulletjes en in Carcassonne zijn er de hele maand allerlei winter en kerst activiteiten. Er komt een grote schaatsbaan, kerstmarkten, muziek optredens en theatervoorstellingen, voor kids en volwassenen. Leuk! Ook hier in het dorp wordt traditioneel een kerst mis gehouden,op kerstavond,  met vooraf uiensoep en natuurlijk onze doedelzakspelers. We hebben, net als vorig jaar, lijstjes gemaakt met kleine cadeautjes, zo rond een tientje, en ieder koopt wat voor de anderen, van het lijstje. De kinderen vinden het super, ze hebben een portemonneetje met centjes en moeten zelf op pad.  Gisteren hebben we de eerste shopping ronde gehad. Het voordeel van Frankrijk is dat je grote warenhuizen hebt, waar zowat alles te koop is, geen winkel in, winkel uit, maar alles onder één dak. Na twee winkels zijn we zo goed als klaar. Vandaag is het koud, zonnig maar koud, dus brand de houtkachel, en gaan we pyjama dag houden. En ijsbloemen knippen. Kom maar op met die kerst!

3 thoughts on “Joyeux

  1. Pingback: "Café au lait" - Joyeux | Valt er nog wat te bloggen? | Scoop.it

  2. Dat zal wat worden die kerst mis op kerstavond , vooral met die uiensoep vooraf dat is vragen om moeilijk heden . Dan worden de doedelzakspelers begeleid door heel wat trompet spelers.Groetjes , Paola

Reactie? Graag!

