Zoë’s hart.

Na een voorspoedige zwangerschap en een gemakkelijke, snelle bevalling kwam ze ter wereld,   bijna 11 jaar geleden , onze Zoë. Een zoete baby, rustig ook. Te rustig vond ik. De huisarts bij wie ik verschillende malen aanklopte stuurde me weg; overbezorgde moeder was ik volgens haar. Tot op een morgen, ze was nog geen 3 weekjes oud, ze niets meer wilde drinken en eng koud aanvoelde. Met lood in mijn schoenen de huisarts gebeld, bang voor weer een afwijzing. Ik had geluk, mijn huisarts was met vakantie, ik mocht naar de vervangende arts. Ook hij kon niets vinden, maar zei: “Als jij denkt dat er iets is, dan geloof ik je, je hebt tenslotte al 5 kinderen, jij kan het weten”. Ik mocht direct naar het ziekenhuis, naar een kinderarts. Dat was geen minuut te vroeg want in de wachtkamer ging het gruwelijk mis… Mijn kindje werd blauw, toen een heel eng grauw kleurtje en zakte weg…. De kinderarts kwam, greep haar uit mijn armen en rende weg. Totaal ontredderd bleef ik achter… Nog dezelfde avond ging ze naar het Sophia in Rotterdam, waar we na een  zenuwslopende avond de uitslag kregen: Ons dochtertje had verschillende hartafwijkingen, een transpositie van de grote vaten, een vernauwde aorta en een gaatje tussen de hartkamers. Ze was er slecht aan toe. Ze moest eerst zo mogelijk wat aansterken voordat ze wat konden doen voor haar. Beademing, slangetjes, infuusjes, ze lag daar zo zielig in dat bedje, ik zal u de verdere gevoelens besparen van die tijd, het was heel heftig. Zoë kreeg verschillende ingrepen, waaronder een open hart operatie waarbij de vaten goed aangesloten werden. Langzaam knapte ze op en met 7 weken mocht ze mee naar huis. Na een paar maandjes was ze van de medicijnen af en had ze haar achterstanden quaDSC02248 groei ingehaald. Natuurlijk bleef en blijft ze onder controle van de cardioloog, in het begin heel frequent, de afgelopen keren om de twee jaar. Ze is een energieke meid, ze speelt, danst, zingt, rent en doet wat ieder kind van haar leeftijd doet, ze is niet sneller moe en hoeft niet vaker te rusten o.i.d. Eigenlijk is het enige wat je merkt is de mooie ritssluiting van de operatie als ze in bikini is.

Vlak voor onze verhuizing gingen we weer op controle. De cardioloog wilde dit keer graag een MRI scan maken gezien dat Zoë 10 jaar is en goed stil zou kunnen liggen. Aldus geschiedde. Hij zou mij bellen met de uitslag. Vorige maand kreeg ik dat telefoontje: Zoë moest gedotterd worden, en eventueel een stentje. Op de plek waar de longader op de goede plek is gezet is een vernauwing ontstaan. De ene hartkamer moet nu teveel werk verrichten, de ander te weinig.Een exacte datum zouden we nog krijgen. Dus. Kreeg ik donderdags telefoon dat we dinsdags moesten komen, en zaten wij vorige week maandag onverwacht in het vliegtuig naar Nederland. ( Voor mensen die zich afvragen waarom wij de ingreep in Nederland hebben laten uitvoeren en niet in Frankrijk: Zoë spreekt en begrijpt nog te weinig Frans, en omdat het al eng genoeg is in een ziekenhuis vinden wij het lastig voor haar als ze dan ook het personeel niet kan verstaan, daarbij komt dat de artsen in Rotterdam Zoë al vanaf baby hebben behandeld.) Dinsdag is ze opgenomen, woensdag werd ze geholpen. Alles ging goed, ze is alleen heel erg misselijk geweest. Ze heeft geen stent en de vernauwing was ook niet op te rekken met een ballonnetje. Het zit er nog wel, maar kan voorlopig geen kwaad. Ze hebben nu wel de boel goed kunnen bekijken van binnen.  De cardiologen gaan nu overleggen wat ze kunnen gaan doen, op termijn. Donderdag mocht ze uit het ziekenhuis,  zaterdag vlogen we weer naar Frankrijk. Ze voelt zich nu weer prima, heeft een klein beetje  last van haar lies, maar dat is normaal, daar zijn ze met een slangetje naar binnen gegaan. Het was een heftig weekje, voor Zoë maar ook voor de rest van het gezin, want hoewel blij dat we onze andere kids en kleinkids weer zagen, hadden we dat toch liever onder andere omstandigheden gedaan… Het was erg maf weer in Nederland te zijn, maar daarover later meer!

18 thoughts on “Zoë’s hart.

  1. Jeetje, blijft heftig om zo’n log te lezen en des te meer nu ik Zoe beter ken. Zo’n mooie gewone gezonde meid met een hart dat alleen anders is. Ik ben heel blij te lezen dat alles ok is, maar toch … Dank voor de geruststelling!

    • Zeker weten Klief, Het is een enorm kundig en fijn ziekenhuis, het personeel is heel behulpzaam en informatief, ze hebben er werkelijk alles aan gedaan om Zoë en ons op het gemak te stellen, chapeau hoor!

  2. Jeetje Elly ,wat een spannende tijd was het dus weer voor jullie als gezin ,Dat het zonnetje maar goed mag schijnen deze week,kun je weer wat relaxen!en voor Zoe veel beterschap gewenst .

  3. Pfoeh, wat een verhaal! Ken een vergelijkbare van een vriendin hier in NL die ook in het riet werd gestuurd door de consultatiebureau-arts. Gelukkig had zij ook haar pootje stijf gehouden en is haar zoon nu een florerende puber van 15. Goede om te lezen dat je dochter ook een succesverhaal is geworden, voor haar veel sterkte met de verdere operaties en lekker weer aansterken, geniet in la douce, groetjes Esther

    • Gelukkig wel, omdat mijn man nog in Nederland werkt zijn we daar nog verzekerd. Ik heb ook veel vertrouwen in het Franse zorgstelsel hoor, en in de toekomst gaan we daar ook gewoon naar het ziekenhuis, maar voor nu was dit gewoon even handiger!

  4. hey meis, ja was voor mij ook schrikken toen ik las dat jullie onverwachts naar nederland moesten. hoorde van chelsey gelukkig wat er aan de hand was. gelukkig dat jullie hier zo snel geholpen konden worden. ben blij dat alles nu weer goed gaat met zoe en dat de rust een beetje is weergekeerd. wens jullie sterkte met zoe en een dikke kus van mij

  5. Jeemig, wat een verhaal, ik heb de tranen in mijn ogen. Als het kinderen betreft ben ik een weekdier. Jullie hebben wel een week achter de rug, gelukkig dat kinderen zo flexibel zijn, maakt het voor jezelf ook makkelijker. Leuke foto van een heelijke meid!

  6. Pingback: Hindernissen… | Café au lait

Reactie? Graag!

