Angstig….

SONY DSC

In Nederland leefden we er een maand van te voren al naar uit: Halloween! Door de wijk langs eng versierde huizen om te  trick or treat- en, de hele familie – ja, ook ik!- in vol griezel ornaat. Wij houden nou eenmaal van verkleedpartijtjes. De meiden zagen de gevreesde avond al met angst en beven tegemoet, lekker griezelen en bang zijn, heerlijk. Ik was hier in Frankrijk al een paar weken bezig met het zoeken naar een Halloween gebeuren, maar verder dan een schmink workshop vanmiddag in Carcassonne kwam ik niet… Toch maar samen met zus Joëlle aan t schminken gegaan, en enge maskers schilderen op papier,je mot toch wat. Ik nam de meiden maar even mee naar de supermarkt, dan waren ze toch nog “gezien” met hun enge make-up, maar ze vonden dat de mensen alleen maar raar naar ze keken… De stemming was  bedrukt… Dèmi opperde om maar weer in Nederland te gaan wonen, want hoe ze hier Halloween vieren, nee, dat is maar niks.  Als troost maakte ik pasta met balletjes, één van lievelings gerechten van mijn spul. Bijna waren we klaar met eten toen we ons de tering een hoedje schrokken; voor het keukenraam stonden allemaal enge heksen en monsters! TRICK OR TREAT!  Groepje na groepje enge kids kwamen snoep halen, waar ik dus niet op berekend was, mandarijntjes en appels had ik gelukkig wel. Ik moet zeggen dat er toch aardig wat vreemde blikken werden geworpen op het door mij gedoneerde fruit….  Gekke Hollanders, zullen ze wel denken…. Maar mijn  meiden hobbelden natuurlijk snel achter de enge meute aan, en hadden zo toch nog een Halloween avond (en een zeer goed gevulde zak snoep!) zoals het hoorde!  Laten we dan toch maar in Frankrijk blijven….

12 thoughts on “Angstig….

    • Nou, dat zeg je nu wel, maar op de site van Carcassonne staat een heus sinterklaas feest vermeld… Alleen weten mijn meiden inmiddels dat de goedheiligman ieder jaar gesponsord werd door pa en ma….. 😉

  1. Prachtig geschminckt Elly!

    Bij ons op het franse platteland geen Halloween verschijnselen. De traditie van Toussaint (de dag “na de avond ervoor”, want de betekenis van het woord halloween is de vooravond van allerheiligen) is levend. Overal worden potchrysanten verkocht. Daarmee worden de kerkhoven volgezet. (En na Toussaint gaan de chrysanten in de uitverkoop, en worden de gemeentebloemperken ermee aangeplant!)

Reactie? Graag!

