Wat gaan we doen?

 Espèraza collage

‘T is alweer bijna weekend, de tijd vliegt… In Nederland deden we in het weekend eigenlijk bijna niets. Zaterdags moest Jo gewoon werken, de shop is dan s ’middags gewoon open, één keer per maand ook op zondag. De andere zondagen bestonden voornamelijk uit voor de tv/Playstation/pc hangen. In de herfst wilde het weleens gebeuren dat we een boswandeling gingen maken, in de zomer zochten we dan water op of zaten we in de tuin. Het ontbrak ons beide gewoon aan inspiratie of energie om ergens heen te gaan. Hier in Frankrijk is dat anders. Door de weeks bespreken we wat we het weekend willen gaan doen, vaste prik is wel een rommelmarktje ergens op de route naar het uitstapje van de week. Heerlijk! Bijkomstig voordeel is ook dat we zo de streek goed leren kennen en al voorzichtig aan het rondkijken zijn waar we eventueel later een huis zouden kunnen kopen. Zo zijn we afgelopen zondag, op aanraden van Otteline, die hier al een hele tijd in de buurt woont, naar het dorpje Espèraza geweest. Dit dorp ligt op zo’n 45 km ten zuiden van Carcassonne. Het is welbekend vanwege de heuse hippiemarkt, die iedere zondag plaats vind. Je vind er allerlei producten, macro biotisch ofcourse, maar ook reguliere groenten, fruit, worsten en kaasjes. Ook zit er een mandenmaker, een instrumenten verkoper en worden er petjes, sjaaltjes, sieraden en  batik kleding verkocht. Het leuke is dat er idd heel veel hippies rondlopen of muziek maken, van accordeon tot didgeridoo, met hier en daar een heuse chant. Je vind ze in alle soorten, maten en nationaliteiten, we spotten  Amerikaanse hippies, wat oudere dames, helemaal in de flower power stijl, geweldig. De sfeer is dan ook, zoals is te verwachten, zeer gemoedelijk, met in je neus een mengeling van wierook en marihuana. Terwijl ik een minivarkentje sta te bewonderen zie ik in mijn ooghoek mijn man zeer amicaal begroet worden door een Maori-achtige jonge man. Ken je hem? Vraag ik verbaasd. Nee hoor, zegt ie, hij kwam spontaan op me af en begon me uitbundig te begroeten… Je zal wel een goeie vibe hebben, zeg ik. Leuk is dat. Jo voelt zich helemaal thuis en we doen nog maar eens een rondje.  Net buiten Espèraza doen we een klein restaurantje en gaan voldaan weer naar huis. Het was tof!

8 thoughts on “Wat gaan we doen?

  1. Bij ons is het ook zoiets, maar dan in omgekeerde plaatsen. Vlam komt een lang weekend naar huis. Jammer dat het mist in Bergerac, zijn vliegtuig heeft -as we speak- al een uur vertraging nu. Blegh…. Gaat allemaal af van ons weekend samen 😦

          • even een reactie op het postkantoor, ik was er toevallig op de donderdag ook, en ja 1 postzegel naar europa was dus op, maaaaaaar je kon ook in een andere vorm postzegels kopen, dat wil zeggen je moest er 6 kopen en opplakken dan komt je post ook aan, dus meer likken, hahaha, en dan kun je je brief gewoon opsturen, misschien is je franse taal niet goed en heb je dat niet begrepen, ik heb het wel begrepen en gewoon MEER postzegels in kleiner vorm gekocht. Je bent dus nog geen echte franse, maar goed er komt een tijd dat je deze simpele dingen wel gaat begrijpen, fijn weekend gewenst, doei doei.

            • Dat is natuurlijk heel goed mogelijk, feit is dat de dame mij geen alternatief aanbood, en mij naar Cuxac verwees. Misschien had jij net de laatste zegels gekocht? Overigens heb ik nergens beweerd een echte Franse te zijn, lijkt me ook een beetje pretentieus na krap 5 weken… Gelukkig, als echte vrouw, heb ik een andere oplossing gevonden en zijn mijn stapeltje brieven en kaartjes netjes onderweg naar hun bestemming, zonder verdere moeite. ( En gewoon in het Frans geregeld..simpel.) Jij ook een fijn weekend.

Reactie? Graag!

