Opluchting!

Ook voor Joëlle was de afgelopen week heel spannend. Stel je voor, je bent Joelle (4)_pp13, hebt een vriendje in Nederland, vriendinnen en een plekje op je school verworven en dan wordt je in één keer opgepakt en in een vliegtuig richting Frankrijk getransporteerd. Je kent de taal nauwelijks, de gebruiken niet en ook de omgeving is net even iets anders. Da’s balen. Op z’n zachts gezegd. Je nieuwe school ligt niet in een Hollandse stadswijk maar in de Franse bergen. Je mot met een bus naar en van school, en warm eten tussen de middag, in de kantine van school. Effe wennen. Afgelopen woensdag had ze haar introductiedag, kreeg ze haar boeken en maakte kennis met de andere kinderen in de klas. Ik geloof dat ik nog zenuwachtiger was dan zij…. Gespannen wachtte ik dan ook op haar thuiskomst. Ze kwam de deur door en ik keek naar haar gezicht: Onweer of zonneschijn? Zonneschijn!! Hoera!! Ze had het supertof gevonden, heel gezellig, de kinderen waren allemaal heel aardig en waren spontaan naar haar toe gekomen om kennis te maken en een babbeltje te doen. De meesten spreken wel wat Engels, dus een gesprekje hier en daar is gewoon mogelijk. Ik ben blij dat de Franse kinderen zo sociaal zijn.  Halleluja! Gisteren de tweede, echte lesdag, en weer was de dag goed gegaan, ook de rit met de bus verliep zonder problemen, er zitten nog 2 kids uit ons dorp op dezelfde bus, dus da’s mooi. Vanmorgen was ze weer uit zichzelf vroeg uit de veren en ready to go, vol zin en goede moed. Jongens, ik kan niet beginnen uit leggen wat een opluchting dit is, ik heb me zo druk gemaakt over haar….. Als ze thuis is Skype ’d ze met vriendje Jer en vriendin Sahra, en ook oma en zussen zien geregeld haar blonde krullekop verschijnen. Kortom: Alles gaat tot zover boven verwachting!

10 thoughts on “Opluchting!

  1. Hoi Elly,
    Ik zat met spanning op deze blog te wachten!!!! Wij zijn namelijk van plan volgende zomer dezelfde stap te nemen en onze dochter is dan 13! Ze is nu net begonnen in de brugklas havo/vwo in Nederland. Maar dit geeft me weer moed om toch door te gaan met onze plannen. De kids willen het zelf ook graag, maar het onderwerp ‘school’ is toch wel een behoorlijke hindernis voor ze. Kijk, garanties krijg je nooit, maar dit is toch wel een opsteker!
    Succes met alles de komende tijd, ik leef/lees met jullie mee!

    • Hoi Anita!

      Wat leuk om te lezen dat je iets aan mijn blog hebt, dat ik precies de reden dat ik dit blog begonnen ben, om ervaringen te kunnen delen voor toekomstige emigranten!
      De gouden tip die ik je kan geven w.b. je dochter: Doe ze nu alvast op Franse les!!! Des te beter zal ze in kunnen instromen. Het Franse systeem is anders als het Nederlandse, er is geen verschil in niveau op de middelbare, iedereen krijgt hetzelfde, het college, en pas na 4 jaar college ga je een richting kiezen, en ga je
      naar het lycee. Als je verder iets wilt weten, vraag het gerust! (ben nog geen expert, maar weet toch wel al wat…)

  2. Hoi Elly (en Anita),
    Ik volg ook jou blog met groot plezier – leuk om jullie te volgen! Fijn dat het allemaal zo goed gaat.
    Wij wonen sinds 1 jaar in Centre en hebben 2 dochters van 13 en 14 jaar mee naar Frankrijk. Het is tot nu toe goed gegaan, maar probleemlos naturlijk niet – ook niet verwacht. Onze dochters zitten op een school met een internationaal groep. Super – dachten wij, die kinderen in die groep kunnen te minstens redelijk engels, dus voelen de meiden zich niet zo buitengesloten. Is ook waar, maar betekent wel dat het langzamer gaat met het Frans leren (ook omdat zij elkaar op school hebben), want iedereen praat Engels met hun. Dus misschien iets om te overwegen als men denkt over een international klas. Wel is hun, al toen goede Engels, nog beter geworden. Dat is iets wat de kinderen altijd zal profiteren van of wij nu een keer teruggaan naar Nederland, Denemarken (ik ben Deens), ander land of hier blijven. Een kadotje wij allemaal onze kinderen geven bij een nieuw avontuur aan te gaan. Mijn dochters spreken nu al Deens, Nederlands, Engels en Frans vloeiend en bovendien ook een beetje Duits.

    • Dank je wel, Helle!
      Fijn dat het met je dochters goed gaat! mijn dochter zit niet op een internationale school of klas, de leerlingen hier krijgen gewoon Engelse les, vandaar dat ze wat Engels spreken. Ik ben ook van mening dat talen een verrijking zijn, altijd handig toch? Bijzonder dat je zelf als Deense nu ook in Frankrijk woont!

Reactie? Graag!

