Rentrée; (weer) naar school.

DSC02187

Vandaag voor de twee jongsten begint het dan echt: De Franse school. Maar niet voordat we gisteren een puzzeltocht hebben gehouden. Door de bossen hier? Nee? De bergen dan? Ook niet? Nee. De speurtocht was in de supermarkt. Organiseren die speurtochten dan in Frankrijk? Nope. Natuurlijk niet. Maar wij moesten schoolspullen halen, voor Joëlle en de twee kleine meiden. Is toch geen probleem, hoor ik u denken, en nee, dat moet normaal gezien geen probleem zijn, ware het niet dat de lijsten in het Frans waren,- logisch- en mijn schoolspullenFrans  van niveau nihil is. Ik had natuurlijk de vertaalmachine van vriend google erop los kunnen laten, maar dan leren we natuurlijk niets. Dus. Hebben wij er een heus uitje van gemaakt, want de wekelijkse boodschappen moesten ook gedaan worden. We hebben ons 3!! uur “vermaakt”. Maar de buit is binnen!

school VillardonnelVandaag was het dan echt zover; de eerste schooldag. Nerveus waren ze wel de twee bijdehandse tantes, veel praatjes hadden ze vanmorgen niet. Op school werden we allemaal vriendelijk begroet, andere ouders, de meester, allemaal een vriendelijk bonjour en een praatje. Het meisje naast Dèmi begon gelijk een heel verhaal tegen haar te vertellen, en Dems zat met een mond vol tanden… Gebeurd niet gauw kan ik u verzekeren. Naast Zoë kwam een jongetje zitten en haar gezicht sprak boekdelen… ieks, een jóngen!  Na uitgebreid afscheid te hebben genomen hebben we ze toch maar achtergelaten in de klas… met toch wel een flink portie lood in onze schoenen liepen we weer naar huis. Watjes. Stiekem hebben we aan de achterkant van school staan te luisteren tijdens het speelkwartier en volgens mij hoorde ik Zoë lachen…. (kweet t, ik ben een muts)  Om half 5 hebben we ze opgehaald, en ze waren vol verhalen! Ze hebben lekker gegeten, veel buiten gepeeld en zelfs al vriendinnetjes gemaakt. Volgens Dèmi is het de leukste school ooit…..  Pfieuw…..  Nu morgen Joëlle nog…..

9 thoughts on “Rentrée; (weer) naar school.

  1. Hallo Elly,Ik volg je blog al een paar jaar en ik bewonder jullie durf en doorzettingsvermogen.Ons vakantiehuisje ligt 15 min van de supermakt af, dus ik begin het plannen ook te leren.
    Veel succes, Marja

  2. Wij hebben een aantal jaar geleden een houten hutje gekocht in de auvergne en proberen daar in onze vakantiedagen een huis van te maken.De stap om definitief te vertrekken is voor ons iets te groot maar nu genieten we ook van het franse leven Iets meer vrije dagen zou fijn zijn maar ja die lotto schiet ook niet op!!!

Reactie? Graag!

