Aanpassen

DSC01960

Deed ik Nederland 5 stappen de straat uit om bij de AH en kornuiten mijn dagelijkse boodschapjes te doen, gaat t hier wel even anders. In mijn dorp is namelijk geen supermarkt, laat staan een AH… Er is een klein epicerie , (kruideniertje) annex kroeg annex restaurantje. Ideaal als je geen wc papier meer hebt, maar verder verkopen ze eigenlijk niets. Dat betekent plannen. Nu ben ik nogal van het impulsieve, ik bepaal graag wat ik wil eten op de dag dat ik het wil eten, en da’s hier niet zo handig, tenzij ik iedere dag 17 km wil gaan rijden voor de dagelijkse boodschappen. Dacht t niet. Dus. Lijstje met magneetje aan de koelkast. Eén keer per week boodschappen doen. En wat een genot dat is! Oké, oké, niet de boodschappen doen, da’s niet leuk, maar ik hoef ze nu maar één keer te doen! Ik gooi wat vlees, groenten, kaas, melk en pasta’s in de kar, zorg voor voldoende wc papier enz., en voilà! De rest van de week ben ik ervan af. Wat een zegen! Ik frutsel iedere dag een maaltijd in elkaar met wat ik in huis heb, en daar wordt je heel creatief van kan ik u zeggen! Een quiche hier, een rollade daar, boontjes uit de reclame, of een salade, stokbroodje, kaasje, wijntje, het kan allemaal. U ziet; ik heb me al helemaal aangepast op dit gebied. Nu alleen nog leren s ’middags warm te eten…. dat zal nog even duren aangezien mijn maag pas rond t middaguur wakker wordt…. maar we blijven proberen!

13 thoughts on “Aanpassen

  1. “Nooit met lege handen aan de wal”, een Nederlands gezegde dat op het Franse platteland zeer toepasselijk is.
    Het geldt niet alleen voor boodschappen, maar voor alles wat je moet regelen buitenshuis, goed nadenken wat, wanneer, en combineren, anders heb je nooit tijd genoeg!

    Het went!
    Ingrid

  2. Ik ben de ene keer van het plannen en de andere keer van het impulsieve. Altijd plannen dat zou wennen zijn voor mij. Mijn maag zou wel wakker worden voor warm eten, maar het inplannen om dat klaar te maken is toch wel iets anders….
    Ik vermoed (en hoop voor je 😉 ) dat het later zo’n normale aktie is dat je niets beters meer weet.

  3. Dat aanpassen gaat vanzelf hoor. Er is bijna altijd 2 uur lunchpauze, tenminste waar ik zit wel, alles is dicht en iedereen neemt de tijd te koken en soms zelfs een slaapje! Ik heb ’s avonds al geeneens zin meer om te koken.. licht hapje om zonder vol gevoel naar bed te gaan. De maaltijd tussen de middag is meestal het eerste dat ik eet. Ja, het gaat vanzelf…

    • Ik begrijp dat nu al Tien, Na nu 3 dagen s’middags warm te hebben gegeten ben ik de rest van de middag heel soezerig, en zou het liefst mijn bedje induiken, hahaha en idd, s’avonds geen honger meer!

  4. Wij zitten ook in een dorpje waar een kerk staat en 12 huizen zijn Gister naar Lydl geweest in Fumel hebben ze daar gewoon een hoop dezelfde boodschappen als in Nederland lachen maar ook gelijk voor 2 weken ingeslagen want ook hier niet veel te beleven (gelukkig) en eten maken met de dingen die je in huis hebt niks mis mee toch 🙂

  5. Je zal zien dat je binnen de kortste keren je dat “plannen” eigen gaat maken…..geldt eigenlijk voor alles dat je in huis moet hebben, van levensmiddelen tot lampjes, van waspoeier tot schroefjes…..de gemiddelde plattelander heeft van zowat alles een buffervoorraad…..!

    • Klopt Frits, ik had vanuit Nederland al e.e.a. mee genomen, zodat ik daar niet direct achteraan moest. Is wel lekker als je eerst even de weg leert kennen in super marché land…. 😉

  6. Leuk, je begint al in te burgeren. Net zoals de meeste mensen op het platteland één keer in de week boodschappen doen, zorgen voor een buffervoorraad, je leert snel. Ik had ook niet anders verwacht van je, chapeau!

Reactie? Graag!

