Critique

SONY DSCIk moet zeggen dat mijn blog de laatste tijd veel gelezen wordt, en daar ben ik natuurlijk erg blij mee, vooral ook omdat er ook veel gereageerd wordt, ook door mensen die al in Frankrijk zijn gaan wonen, super, ik leer er veel van. Nu moest ik me vanmorgen toch even op mijn koppie krabbelen, toen er op mijn emigratielinks en tips pagina een (anonieme) reactie stond van een mevrouw die er een eigen, andere mening op nahoudt. Dat mag natuurlijk, graag zelfs, als ik iets ontzettend doms doe in onze voorbereidingen van onze emigratie hoor ik dat graag, ik kan er alleen maar van leren. Wat deze mevrouw schrijft, vind ik echter niet raadgevend, nog opbouwende kritiek. Ik citeer: “ik kan niet begicpen dat de nederlanders zo stom zijn, ze willen emigreren (gaat over een half gezin want man blifjt in nederland werken, dom he) en denken dan met hun stom verstant dat ze alles weten en kennen niet dus, blijf waar je bent en als je er echt klaar voor bent kom je en heb je niet steeds commentaar maar dan begrijp dit land gewoon, ieder land heeft zo zij eigen gebruiken en gewoonten, respecteer die zonder commentaar, wil en kun je die niet begrijpen blijf dan waar je bent, klaar over.”  Ik wil hier even op reageren: Wij gaan met ons hele gezin emigreren, en ja, mijn man blijft nog één jaar,4 dagen per week in Nederland werken, omdat het namelijk nog stommer is om zonder dikke bankrekening op de bonnefooi naar Frankrijk te gaan, en te denken dat je daar wel even werk vind (of een uitkering). In dat jaar hopen wij een eigen bedrijfje op te zetten in Frankrijk, zodat manlief 7 dagen in de week bij zijn gezin kan zijn. Trouwens, er zijn genoeg mensen die in Frankrijk wonen, jaja, zelfs Fransen, die piloot zijn, en vrachtwagenchauffeur, of werken op een booreiland.  Nee mevrouw, ik denk niet alles te weten en te kennen, ik denk dat  dat duidelijk naar voren komt in mijn blog, en op diverse Frankrijk fora waar ik regelmatig vragen plaats. Ik denk namelijk dat niemand 100% weet waar hij/zij aan begint wanneer ze gaan emigreren, en er klaar voor zijn; zijn daar standaard regels voor?? Volgens mij heb ik nergens commentaar geleverd op de Franse gewoonten en gebruiken, tenzij je de moeite die ik heb door mijn gebrek aan kennis van de Franse taal bij het invullen van papieren ziet als kritiek op de Franse gebruiken? Het valt mij trouwens op, zo lezend op vele fora en websites/blogs, dat je als Nederlander in Frankrijk nogal onder vuur kan komen te liggen door andere Hollandse Fransen, als je eens kritiek zou hebben op Frankrijk en/of Fransen.  Ik begrijp dat niet zo goed, Frankrijk is een land, met mensen. Niet alle mensen zullen niet even aardig zijn, niet alle gebruiken spreken iedereen aan. Ik eet graag Nederlands brood, zoals ik ook graag Thaise jasmijnrijst eet, of de hele dag door café au lait drink. Mag dat dan ineens niet meer? Onze bedoeling is in Frankrijk te gaan leven, met de Fransen, tussen de Fransen. Het is namelijk de Franse manier van leven die ons zo aanspreekt, tezamen met de mooie natuur,de taal, de rust,de mensen, de geschiedenis en de tradities.

Volgend citaat: “leer frankrijk eerst eens HEEL goed begrijpen, dan leer je echte leven daar pas kennen.”  Graag, daarom ga ik er ook wonen.

17 thoughts on “Critique

  1. nou nou, mevrouw is inderdaad kort door de bocht.
    wij hebben NIETS voorbereid en zie; we aarden goed, hebben geen fatale fouten gemaakt en ondanks de financiele zorgen, maken we het supergoed! dus stoor je niet zo aan dit ‘comment’ wat nauwelijks leesbaar is. jullie doen het supergoed. Nederlandse fransen zijn allemaal!!!!! eigenwijs, anders waren ze wel als schaapjes in NL gebleven. als mevrouw in FR woont is ZIJ een uitzondering, jullie niet 😉
    liefs

  2. Weet je wat ik zo raar vind die mevrouw of meneer geeft wel heel veel commentaar maar wie is die mevrouw of Meneer eigenlijk? Is hij of zij bang om zich voor te stellen?Dat is nou zielig.Anoniem is niet zo moeilijk om dan commetaar te geven wees zo flink en stel je voor is wel zo netjes.
    Trek het je niet aan dochter alles kom goed schatje.

  3. Het hele leven is een gok …………………………………………………….
    En nergens heb je zekerheid,waar ter wereld je ook gaat wonen , de enigste zekerheid in het leven is dat we uiteindelijk allemaal een keer dood gaat. Dus gewoon doen ………………….
    En al doe je daar iets niet helemaal goed NOU EN !!!!!!!!!!!!!!!!

  4. Er staan wat woorden, maar daar blijft het ook bij. Een niks zeggende comment en meer is het niet. Anoniem en dan ook nog onsamenhangend. Waar wilde hij/zij nu eigenlijk heen? Maar goed wat maakt het ook eigenlijk uit, niks. Lekker vergeten en je weer richten op de vooruitzichten van Frankrijk.

Reactie? Graag!

