Feestje

De zon piept stiekem tussen de bomen door, het is al aardig heet zo vroeg in de middag. In de verte hoor ik de zachte toeter van het bakker-busje. Lui strek ik me uit en kom langzaamSONY DSC overeind van mijn ligbed. Gapend trek ik een t-shirt over mijn bikini aan, en slof rustig in de richting van t pad. De wielen van de bakkers bus knarsen net de hoek om, dat heb ik goed uitgekiend, denk ik triomfantelijk, alsof ik net een bergetappe van de tour de France heb gewonnen. In mezelf grinnikend begroet ik de bakkersvrouw, koop mijn brood, en wisselen we de laatste nieuwtjes uit. “Wil je nog kaartjes?” Vraagt ze, kaartjes, denk ik, waarvoor ook weer?  Dan schiet t me te binnen, O ja, het jaarlijkse dorpsfeest! Bij de oever van het meer zetten ze weer de grote tent op, lange rijen biertafels en een heus podium/dansvloer, plus barbecue met compleet schaap aan t spit, en muziek. En wijn. Vooral veel wijn. Het event van het jaar. Alle bewoners van de omliggende dorpen zijn er, oud, jong, mooi en lelijk,soort en maat. Allemaal op hun paasbest, aan een feestje toe na een hele dag rommelmarkt in het grootste dorp even verderop.  Achter de tent een lopend buffet met de grote stukken geroosterd schapenvlees, groenten, stokbrood, kaasjes en een toetje. Gewoon opstellen in de rij, langs de tafel lopen en hup; een lid van het buffetcomité schept een grote lepel van je gading op je wegwerpbord. Je schuift gewoon aan bij wie dan ook aan de biertafels, en eten maar, praten maar, drinken maar terwijl achter je, op het podium de eerste klanken van het accordeon de tent vullen.fete in france 2 Het feest is van start. Na een dik anderhalf uur zijn alle magen gevuld, en verschijnen de eerste blosjes op de wangen van de aanwezigen, de wijn en warmte doet zijn werk. Er wordt gelachen, gediscussieerd, geroddeld. Kinderen spelen tikkertje om en in de tent. Het omaatje dat krap 2 uurtjes geleden nog de tent in strompelde betreed nu kwiek de dansvloer met haar kleindochter, de sfeer van weleer hangt hier nog steeds, en oma voelt zich weer als vroeger, toen haar wandelstok nog in de verre toekomst lag, met een dromerige glimlach op haar gezicht laat ze  zich meeslepen door de wals en haar herinneringen. De accordeonist gaat zich na een deuntje of wat ook maar eens laven, en de DJ neemt de muzikale ondersteuning over, de hits van de 70’s en 80’s schallen door de tent en steeds meer mensen wagen zich op de dansvloer, de sfeer zit er goed in. Het zal zo tegen 12-en zijn dat opgewonden geroezemoes zich met het feestgedruis mengt, er staat iets te gebeuren. Langzaam begeeft de menigte zich naar buiten en iedereen zoekt zich een plekje langs de oever van het meer. Iemand schreeuwt iets in de verte en je hoort hoe de adem van tientallen mensen tegelijk stokt, vol verwachting. Dan, eerst zachtjes, begint er iets te gloeien aan de overkant van het meer. Kleine, gekleurde lichtpuntjes stijgen op van de oever en worden boven het meer uiteengereten tot grote gekleurde lichten vergezeld van harde knallen. Het vuurwerk, het hoogtepunt van het feest. Ruim een half uur aanschouw je een vuurwerk dat zijn weerga niet kent, midden in de zomer, zomaar, tijdens een dorpsfeest. Het meer reflecteert de lichten en  kleuren en maakt het vuurwerk nog spectaculairder dan het al is.  Langzaam gaan de eerste bezoekers huiswaarts, kleine autolichtjes verdwijnen in de verte de heuvels in, een hele rij.

Ja, doe mij maar 5 kaartjes zeg ik met binnenpret.

(gebaseerd op een eigen ervaring in de Bourgogne, augustus 2010)

Café au lait | Een gezin emigreert naar Frankrijk!

14 thoughts on “Feestje

  1. Zeg en als je dan toch op dat ligbed aan het liggen ben zou je dan niet een boek gaan schrijven hahahahaha………………………………………………….

Reactie? Graag!

